torsdag 24. oktober 2013

Omsider

Her kommer omsider en ny oppdatering fra Jerusalem..

Det har vært tøft å komme inn i ting her, jeg har hatt hjemlengsel og tvilt på mitt valg da jeg bestemte meg for å begynne på bachelorgraden "Midtøstenstudier med Hebraisk", men nå begynner livet å komme inn i en rutine og jeg slapper av. Ikke det at jeg ikke lengter hjem, men nå går tiden fortere og jeg klaer å nyte tiden min her. Du vet hva de sier; "Borte bra - men hjemme best."

Jeg har undervisning tre dager i uken, mandag, onsdag og torsdag. All undervisningen foregår på hebraisk og jeg må konsentrere meg for å henge med. Vi har en del hjemmelekser og jeg har til nå vært flink til å gjøre dem. Det har jeg tenkt til å fortsette med. I begynnelsen syntes jeg det var for lett og vurderte muligheten for å flytte opp et nivå, men jeg bestemte meg for å bli på nivå "alef" og det er jeg glad for. Jeg lærer mer for hver dag som går.

Jeg bor i studentbyen som ligger ti minutters gange fra universitetet,  i hvert fall hvis jeg får følge mitt eget tempo. Jeg deler en leilighet med tre andre jenter. Vi har hvert vårt rom, og deler stue/kjøkken, to toaletter og et bad. (Vannet i dusjen lukter svømmehall.) De tre jeg deler med er Liv-Marita som jeg også har studert sammen med på Blindern siden i fjor høst,  Sona fra Armenia og Iris fra Hong Kong. Jeg har vært veldig heldig for vi er alle veldig ålreite jenter. Rommet til Iris fungerer også som bomberom; det er en ekstra jerndør utenfor døra hennes så vi kan sitte der i tilfelle noe skulle skje.

Det er ingen stor grunn til å være redd for at noen skulle finne på å bombe eller angripe Jerusalem, det har kun skjedd to ganger de siste 60 årene. Og hvis det skulle fortsette med samme hyppighet som til nå er det i hvert fall 15 år til neste gang.

Jeg har tenkt til å dele litt ymse "fun-facts" og bilder her på bloggen, så det er bare å følge med. Det kommer nok ikke nødvendigvis oppdateringer så altfor ofte,  men jeg skal se om jeg kansje får til noe en gang i uken, noen ganger oftere,  andre ganger sjeldnere. Jo sjeldnere oppdateringer, jo mer har jeg å gjøre på og fortere går tiden.

Som sagt: Borte bra, men hjemme best.  Men jeg får gjøre det meste ut av det mens jeg er her. 

Klemklem!! Hilsen Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar